10 juni 2012

Uppladdning för Vättern

Det är nu mindre än en vecka kvar och alla i laget är förberedda för start i Motala. Vi har kört sista långpassen nu i helgen både i Stockholm (17 mil) och Göteborg (18 mil). Det har varit både blåsigt och regnigt, men det har gått bra. Klungkörningen känns stabil och alla vet vad som krävs för att det hela ska flyta på så bra som möjligt runt Vättern. Jämn fart i leden och inga luckor, full fokus på säkerhet.

Då allt är klart rent träningsmässigt, så är sista steget förberedelser rent materiellt och näringsmässigt. Här kommer en snabb genomgång om hur vi i Conti Test Team kommer att genomföra det hela. Lycka till alla som ska köra och vi ses i Motala!

  /Leo

Canyon Aeroad CF 8.0 DI2 med extra flaskställ.




På cykeln så har de flesta i laget fyra flaskor för att få med sig så mycket vätska som möjligt. Jag har 2 x 0.5 liter och 2 x 0.75 liter på cykeln, en Canyon Aeroad CF 8.0 DI2. Jag kör själv även med Camelbak Racebak vätskesystem som innehåller 1.5 liter Maxim Electrolyte på ryggen under cykeltröjan. Den dricker jag upp först, den räcker i tre timmar då jag får i mig ca 0.5 liter per timma. Totalt har jag med mig fyra liter vätska, vilket räcker hela vägen runt.










Energitips inför Vätternrundan 300km.

Dag för dag innan VR, uppladdning

Onsdag/torsdag/fredag:
Under Vätternrundan:
  • Dricka: Totalt går det åt ca 3.5-4 liter dricka under loppet för min del. På cykeln har jag fyra flaskor(2 x 0.75 + 2 x 0.5) och på ryggen en Camelbak Racebak 1.5 liter vätskeblåsa). Jag har alltid blandat så här: 1 skopa(20 gram) Carboloader + 1.5 skopor(30 gram) Electrolyte i en 750 ml flaska. Blandningen ger en lite mildare smak och är inte för koncentrerad. Jag dricker ca 0.5 liter i timman på ett lopp som Vätternrundan. I teorin räcker då drickat i åtta timmar, 4/0.5=8, vilket stämmer bra då jag hade en halvliter kvar vid målgång efter 7.12 i år.
  • Energikakor: Jag har alltid med 4 st Maximkakor. En kaka är för stor att äta på en gång. Förberedelsen inför loppet är att dela kakorna: skär rakt igenom förpackningen på mitten och tejpar sen ihop änden med vanlig tejp så att förpackningen blir vattentät igen. Under loppet äter jag en halv kaka i timman, så fyra kakor räcker i teorin i åtta timmar. 
  • Gel: Jag har med mig 8 st Maximgel(40 gram). Jag äter en gel i timman så de räcker i teorin i åtta timmar.
  • Maxim Active Hydration tabletter: 3 st som jag delat i förväg på mitten, förpackade i plast. En sån halv tablett när/om krampkänning uppstår.
Rent praktiskt sker energi-intaget under Vätternrundan ut så här:
  1. Jag dricker Maxim dryck varje kvart, 4 ggr i timman, ca 125 ml per gång. 
  2. Jag äter en gel en gång i timman. Första gelen efter 30 min, sen 1.30, 2.30, 3.30, 4.30, 5.30, 6.30 osv.
  3. Jag äter en halv kaka en gång i timman. Första kakhalvan efter 60 min, sen 2.00, 3.00, 4.00, 5.00, 6.00, 7.00 osv.
Efter Vätternrundan:
Direkt efter målgång så äter jag en Maxim Recovery bar för att få snabb återhämtning.

Räknar man på energi-intaget under hela VR så blir summan så här:
4 liter dricka = 4 / 0.75 liter(50 gram ca 190 kcal) = 5,333 flaskor x 190 kcal = totalt 1013 kcal
8st gel/40 gram = 118,4 kcal x 8 = 947,2 kcal

4st energikakor = 212,3 kcal x 4 = 849,2 kcal
Totalt 2809 kcal om man får i sig allt ovan. Jag fick inte riktigt i mig allt förra året, hade 0.5 liter dricka kvar, en kaka och en gel. så 190+118+212=520 kcal mindre då.


Enligt min Polar-pulsklocka förbrukade jag totalt 6958 kcal under loppets gång 2011. FRWD GPS:en säger lite mindre, 5019 kcal. Jag väger 68 kg och är 179 cm lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar