6 maj 2011

Det närmar sig

Det är redan den 6 maj, tiden går fort när man har kul. Om sex veckor är det dags för starten i Motala. Jag tänkte kort berätta lite om våra förberedelser inför årets satsning och hur träningen inför det hela har sett ut för min egen del och även berätta om hur det går i övriga delar av landet.

Då vi bor på lite olika ställen i landet så kan hela klungan inte träna ihop. Här i Göteborg så har vi kört landsvägsträning ute sedan 5 mars. Träningsrundorna här har varierat i distans mellan 10-15 mil och vi har kört i alla väder. Det finns bara ett visst antal träningshelger innan Vätternrundan så det gäller att ta vara på varje tillfälle att träna.

Förutom landsvägscykling tränar jag mtb 2-3 gånger i veckan, året om. Under vintern är det pannlampa och dubbdäck som gäller när det är mörkt och halt. I skogen alltså, för jag föredrar att cykla på slingrande tekniska stigar på mtb. Under helgerna blev det många fina skogsturer i solsken och snö.

De flesta i laget har under vintern kört hårda strukturerade trainerpass och några körde landsvägspass även på vintern för att vara förberedda inför vårpremiären på racer. Nu är det äntligen full fart på utomhussäsongen i hela landet och det rullar på fint.

En vecka så här månaderna innan Vättern kan se ut så här för min del.

  • Måndag: Vila
  • Tisdag: MTB, 2-3 timmar i skogen
  • Onsdag: Racer, 1,5-2 timmar, fartlek och intervaller
  • Torsdag: MTB, 2-3 timmar i skogen.
  • Fredag: Vila
  • Lördag: Racer, 4-5 timmar distansträning (12-15mil)
  • Söndag: Vila eller MTB i 3-4 timmar.

Under de flesta av landsvägspassen ligger fokus på att köra jämnt och snabbt. Oftast tränar vi på att finslipa den belgiska kedjan till perfektion, men ibland kör vi lagtempo om vi är färre cyklister på träningspasset. Snittfarterna på träningsturerna ligger på mellan 32 till 40 km/h. Det innebär en marschfart på raksträckor i runt 40-50 km/h. I de farterna är säkerheten ytterst viktigt och vi måste kunna lita på varann till 100% då avstånden mellan cyklisterna ibland är runt 5-10 cm. Att vingla till eller bromsa hårt i klungan kan få förödande konsekvenser, så alla måste hålla full fokus varenda sekund. 

Träningsrapporter och resultat från tävlingar runt om i landet (och från Norge) från cyklister i klungan har gett svart på vitt att vi har ett mycket starkt lag i år. Jag måste bara tipsa alla om att titta på videoklippet från Marius från Enebakk Rundt 2011 med Rye Tempot, där han filmade cyklingen under loppet när 21st SK Rye cyklister kör i en fin belgisk kedja i 41,1 km/h i snitt: http://www.mkj.no/enebakk-rundt-2011

Det återstår fortfarande sex veckor av träning och tävling fram till Vätternrundan. Sen rullar tåget med 42 st lok runt Vättern. Vi ses på vägarna!

 /Leo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar