31 januari 2014

CTT cyklister 2014 - Del6

Då har turen kommit till dom som redan i fjol körde Vättern med CTT.
Dessa cyklister fick inte nog av dom hårda vindarna utan är ute efter revansch på ännu ett SUB7 försök.
I år ska vindarna besegras :-)

Cyklist #42 - Michael Bergman
Ålder: 48 år
Längd/Vikt: 187cm / 85kg
Bakgrund: Fru och barn bor i Sollentuna
Brandman och driver wintershow och Bergman event.
Tävlar för Vallentuna
Mål: Att vi lyckas på 7 Tim runt Vättern.
Styrkor: En allround cyklist

Cyklist #41 - Krister Bergström
Ålder: 56 år
Vikt/Längd: 178cm / under cykel säsongen ca 68kg och under vintern lite mer.
Bakgrund: Började cykla de 2 milen till och från jobbet för drygt 10 år sedan och blev helbiten.
Då var jag fortfarande kappseglare och cyklingen var bra konditionsträning för seglingen när knäna satte stopp för löpningen.
Som seglare har jag vunnit fem VM och två EM i 5o5.
Sen några år tillbaks har jag tävlat i veteranklassen både i tempo och landsväg.
Har tagit SM - medaljer på linje, tempo och partempo, inte guld ännu men det är ett av sommarens mål tillsammans med en tid under sju timmar på Vätten.
I veterancupen har jag de senaste tre åren tävlat flitigt och vunnit två tre lopp varje år.
Arbetar som skolledare på Nacka gymnasium, två nästa vuxna barn, fru, två katter och två hus som tar en del tid med det brukar blir 10 till 15 timmar på cykeln varje vecka er säsongen, mindre på vintern.
Största målet för säsongen 2014 är redan upp nått och det är att traineer kom fram redan i november istället för efter jul. Tanken är att de skall bli tre pass i veckan med intervaller, ett distanspass ut, ett styrkepass och pendlingen till och från jobbet hela vintern.

Styrkor:
Uppfattar mig som cyklist som hyfsat bra på de mesta utom ren tempokörning, men de sitter nog mest i huvudet.

Cyklist #40 - Jonas Bohr
Ålder: 47år
Längd/Vikt: 178cm / 75kg
Ort: Sollentuna
Bakgrund: Skam den som ger sig. Gör nu för tredje året i rad en VR satsning med CTT.
Efter 7.08 2012 och 7.17 2013. Nu SKA det bli tredje gången gillt och <7 h.
Min cykelsatsning har varit kort men intensiv nu i två år och gått över all förväntan. Tävlat en hel del i år både linje och tempo. Mycket SMACK lopp med bra resultat och även en 1 plats i Stockholms DM tempo och 2 i linje. Också kört ett par tre linjelopp med "juniorerna" i elitklass i år och hängt med helt ok.
Styrkor: Som cyklist, stark på platten, snabb uppför och en grym spurt:-) Skämt åsido är väl relativt allround med bra uthållighet.
Privat: Gift sedan 16 år med Kajsa och 3 underbara döttrar. Yrkesmässigt är jag en av grundarna i SIP Nordic gruppen (finansiella tjänster). Nu kör vi!
Cyklist #39 -Tomas Nordqvist
Ålder: 39 år
Längd/vikt: 172cm / 66kg
Bakgrund: Klubb: CK Uni i Uppsala. Tränar 5-6 dgr/vecka, för närvarande mycket intervallbaserat. Träning varierar lite under säsong då är längdskidåkare i grunden och även brukar göra en svensk klassiker, kört 4st sista 6 åren. Gillar köra långfärdsskridskor då tillfälle ges med bra is. Målsättning 2014 är SUB7 på VR och köra klassikern igen efter 2 års uppehåll pga skador vid cykelkrock med bil följt sjukdomar. Meriter: Var med och körde VR på 7:08 år 2012 samt är 5:a i Sverige på Resultatjakt över snabbaste totaltid för en Svensk klassiker, körde Sverigetempot 2012 och PBP 2011.
Styrkor: Är bäst på långa distanser, bonkar i princip aldrig. Ju längre desto bättre brukar vara bra för min del, dock en skaplig på spurtare också eller har iaf varit. Skall mycket till för att jag skall ge mig om jag bestämt mig för genomföra något.
Övrigt: Gillar friluftsliv och fiske.

Cyklist #38 - Fredrik Preinitz
Ålder: 38 år
Längd/vikt: 175cm / 72kg
Ort: Uppsala
Bakgrund: Jag cyklade första Vätternrundan för 17 år sedan. Hade då maraton som träningsmål. Det blev en lång runda och jag somnade vid två kontroller. Körde två Vätternrundor till innan jag fick jag ryggproblem och lade all träning på is. Blev utmanad för 9 år sedan av kompisar på jobbet och minns Vätternrundan som en jobbig men kul grej. Hade vid det här laget lagt på mig 20 kg pondus och tänkte att lite motion skulle göra mig gott. Så, jag dammade av min gamla ramväxlade mustang och gav mig ut på en 3-milsrunda. Fick hammaren efter två mil, vinglade hem och kröp in i duschen och undrade vad jag gett mig in på. Men nu blev jag biten och besatt av cykling. Kommer nu köra min11:e Vätternrunda. Jag har tränat mer och hårdare för varje år. Det är otroligt kul och utmanande att köra med Conti Test Team.
Jag cyklar för CK UNI. Är gift och vi har tillsammans tre pojkar, så jag får ofta träna sena kvällar.
Styrkor: Jag är envis och målmedveten. Skulle vilja säga att jag har en bra spurt men det bevisas allt för sällan.
Övrigt: Finns inte tid för annat än familj när jag inte cyklar eller jobbar.

Cyklist #37 - Juha Tiesmäki
Ålder: 40 år
Längd/vikt: 178cm / 73kg
Klubb: Fredrikshof.
Bakgrund: Tränar 3-4 gånger per vecka och åker utomlands en vecka i påsk, helst Mallis eller Italien. Målsättning är att vinna seniorcupen 2014 med vårt nya lag Hofvet Race Team och att komma under sju timmar på Vättern 2014 med Conti.
Resultat 2013 H40, 2:a Svealands, 2:Gottne, 3:a Svanesund, Vätternrundan med Conti 7:17:49. Familj fru och fyra barn.
Styrkor: Spurta och att hetsa andra att attackera.
Övrigt: Började med cykling sedan några kompisar lurade med mig på södervåren 2004. Jag hade aldrig cyklat motionslopp eller i grupp tidigare. Jag startade med kompisarna i tredje startgrupp och hängde med i fem minuter och sade till dem att detta var väl inget. I första lilla backen blev det jobbigt och det sista kompisarna hörde av mig var ”Oh shit”. Sedan dess kallas backen ”Oh shit backen”. 13 mil senare och två timmar efter polarna i mål var jag slut och förbannad.
Nästa år då j-----!
Hemsida/Blogg: http://www.hofvetraceteam.se/

Cyklist #36 - Håkan Zeffer
Ålder: 37 år

Längd/vikt: 176cm / 73kg

Ort: Enskede
Bakgrund: Upptäckte cykelsporten ganska nyligen, men fastnade direkt! Jag provade på att tävla i veterankuppen 2013. I och med att det gick ganska bra kommer jag att satsa rejält under 2014. Det blir nog framför allt H30 och seniorkuppen i år. Jag hoppas även hinna med att prova några internationella tävlingar som Marmotte GranFondo. Tävlar gör jag för Fredrikshof.
Styrkor: Min styrka ligger nog framför allt i en stor vinnarskalle samt att jag är oerhört envis.
Övrigt: Till vardags jobbar jag i data branschen. Jag har jobbat både i USA och i Sverige. Bor i Gamla Enskede med två envisa men underbara döttrar, en liten nyfödd grabb och en underbar fru.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar