12 januari 2014

CTT cyklister 2014 - Del1

Då var det alltså dags att presentera cyklisterna i årets upplaga av Conti Test Team.
Totalt är vi 45st i årets lag.
Så vi kommer att dela upp presentationen i små grupper om 5-6 cyklister med några dagars mellanrum.
Som vi nämnt tidigare så är årets lag plockat från olika klubb-block.
Och då blir det naturligt att vi gör presentationen blockvis.
Då kör vi......

Och först ut blir Fredrikshofs gänget.

Cyklist #6 - Dan Björklund
Ålder: 47 år 
Längd/Vikt: 192cm / 82kg
Bakgrund: Klev på racercykeln 2012...igen, efter att klivit av 1985. Medlem i Fredrikshof. Två tidigare VR: 2012 på 8:27 (väl lugn start); 2013 på 7:33 (missade 7:15). Provade lite tävling 2012, och mer så under 2013. Förutom sub7 siktar jag på att 2014 tävla i Seniorklassen. Familj i form av två barn varannan vecka.
Styrkor: Mer uthållig än snabb. Har svårt släppa en rulle, men drar även mer än gärna.
Cyklist #5 - Petter Gisslén
Ålder: 38 år 
Längd/Vikt: 183cm / 76kg
Bakgrund: Medlem i Fredrikshof CK och SPIF Triathlon. Pysslat med uthålligsidrotter sedan barnsben, främst löpning. Tränat cykling seriöst i 4-5 år. Klubbmästare Fredrikshof 2012 och 3:a 2013. Jobbar som systemutvecklare.
Styrkor: Uthållig och träningsvillig, tappar aldrig tålamodet eller hoppet. Väggar väldigt sällan!
Övrigt: Satsar 2014 även på triathlon. Älskar god mat och kakor!
Cyklist #4 - Aivar Heamägi
Ålder: 50 år
Längd/Vikt: 178cm / 71±1kg
Ort: Solna
Bakgrund: En f.d. elitkanotist med landslagmeriter från Estland och Sverige. I ungdoms – juniorlandslaget har jag även haft de välkända bokstäver CCCP på tävlingsdräkten. Extra stolt var jag när jag senare drog på mig den gula trikån med trekronor på bröstet. Den behöll jag närmare fem år och använde på alla stora tävlingar, utom OS.
Men allt har ett slut och efter en lång och framgångsrik karriär har jag mer eller mindre lagt paddeln på hyllan och är ute på djupa vatten bara när lusten faller på och vädret är fint. Numera har jag sadlat! om och blivit cyklist på ”heltid”.
Med Fredrikshof har jag cyklat ca fem år och har kört VR med Hofvets snabbaste gäng de tre senaste åren. Resultat från 2013 är 7.33. 
När det gäller VR, då tillhör jag den allt mindre skaran som fortfarande gillar loppet och gör gärna en hårdsatsning till, den här gången med CTT för att komma under drömgränsen – 7 timmar.
Styrkor:
Jag är kroppsligt och även mentalt skapad för långdistans, är en självplågare och gillar därför allt som är jobbigt och pågår länge tid. Kanotmaraton, Vasaloppet, Lidingöloppet eller Vätternrundan – JA, gärna.  Att trixa med en innebandyklubba eller andra bollsporter – Nej, tack, inte min grej.
Jag är mycket träningsvillig slitvarg och tror fortfarande att hård träning och tjockt pannben är framgångsfaktorn som räcker långt. Jag är mjölksyretålig, återhämtar mig snabbt och stark uppför. Jag ger aldrig upp och har inte någonsin brutit någon tävling. 

Övrigt:
När jag var liten bodde jag granne med en velodrom. Min farsa och hans bror var tävlingscyklister på elitnivå och kanske därför har jag alltid gillat män som rakar benen  ;-)
Jag har alltid cyklat dit jag skulle och liksom många andra har cykelpendlat till jobbet. Nuförtiden har jag precis lagom avstånd, 5mil t/r, från Solna till min arbetsplats i Tyresö.
Jag jobbar med logistik/produktionsplanering, är gift och har två vuxna barn. 
Hemsida/Blogg:
Nej, men håller gärna kontakt med mina cykelvänner på Facebook.
Cyklist #3 - Pär Johansson
Ålder: 30 år 
Längd/Vikt: 186cm / 78kg
Bakgrund: 2011 skulle jag och en kollega prova på klassikern. Samma år körde jag även min fösta triathlon och fastnade. Efter det har det blivit mer av allt och har gjort klassikern varje år sedan dess, hela tiden lite snabbare. Nästa år hoppas jag på att komma under 15 timmar och att vi i Conti kommer under 7-gränsen på Vättern! I år var första året jag körde några rena linjelopp och inte bara motionslopp på cykel och det har varit grymt skoj. 
Styrkor: Kan gnugga ganska hårt på vilja! 
Övrigt: Gillar alpinklättring och andra spännande upplevelser utomhus. Hatar trainer och löpband. 
Hemsida/Blogg:  http://speedissafety.blogspot.se/
Cyklist #2 - Henrik Sandén
Ålder: 31 år
Längd/vikt: 192cm / 82kg
Bakgrund: Dalmas som flyttat till storstan. Har cyklat i cirka 10år som barmarksträning till längdskidor, dock börjar det väga över mer och mer att längdskidorna blir vinterträning till cyklingen. Kört VR med Hofvet två år i rad, 7:42 2012 och 7:34 2013, ena gången nöjd och andra gången mindre nöjd. Kör några enstaka cykeltävlingar under sommaren men desto fler under vintern. 
Styrkor: Vass uppför men kass utför. Har en bra motor så jag gillar kuperade banor med ryckigt tempo, passar perfekt till VR :)
Övrigt: Riktig idrottsnörd, utövar längdskidor/landsvägscykling/mtb/orientering/löpning/golf/etc. Har en likasinnad sambo så semester är alltid = träningsläger.
Cyklist #1 - Svante Sundholm
Ålder: 42 år
Längd/vikt: 187cm / 79kg
Bakgrund: Har tränat konditionsidrott sedan barnsben, mest löpning men på senare år mer skidor och cykel. Har kört ett antal Vättern men för första gången med klubb förra året (Fredrikshof 7+) på 7.33, och fick verkligen blodad tand. Har gjort Vasaloppet på 5.13 och IronMan Lanzarote på strax under 12 timmar.
Styrkor: Långt och jämnt är min melodi. Har efter Vättern i år dock lagt ner en hel del energi på fart och styrka så det kommer till nästa säsong!!
Övrigt: Har familj och 3 söner som jag också försöker hinna med att valla i motionsspåren. Jobbar som ansvarig för affärsområdet Equity Finance på Nordea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar