16 januari 2014

CTT cyklister 2014 - Del2

Presentationerna fortsätter med cyklist #7 - #15.

Dessa cyklister tränar och tävlar till vardags med klubbarna CK08 Stockholm, Vallentuna och Västerås.

Cyklist #15 - Pär Carling
Ålder: 45 år 
Längd/vikt: 185cm, vikten brukar minska mot slutet av säsongen 80-76kg
Ort: Åkersberga
Bakgrund: Jag har cyklat några år, började som cykelpendlare. Bestämde mig 2009 för att satsa lite hårdare kommande säsong. Blev medlem i Vallentuna CK 2010, körde Vätternrundan 2011 med ett sub-9 gäng på tiden 8.35. 2012 skaffade jag tävlingslicens, det har varit en bra prestationshöjare för mig. Började med tempocykling 2013, med förhoppning att kunna bli en ännu starkare linjecyklist.
Styrkor:Jag tycker det är kul med bergsklättring, uppfattar mig själv som ganska uthållig. Cykel är en lagsport, så om jag kan vill jag gärna bidra till att någon i laget hamnar på pallen.
Övrigt: Tycker om att åka längdskidor på vintern.


Cyklist #14 - Conny Collander
Ålder: 44 år, (född 1969) 
Längd/vikt: 179 cm, 84kg (Väldigt säsongsberoende ;)
Bakgrund: Har en bakgrund som fotbollsspelare i Västerås SK där karriären fick ett abrupt slut vid 27 år ålder pga av återkommande knäskador.
För ca sex år sedan tog svågern ut mig på en cykeltur med en "racer" och har fortsatt cykla sedan dess. Jag är nog mer för träning än för tävling så jag har mest kört lopp som Vätternrundan och Siljan Runt med hyfsade resultat men med årets satsning kanske det blir lite fler tävlingar. Kör med Västerås CK när jag inte har den stora äran att vara med CTT.
Till vardags jobbar jag på Mälardalens högskola och driver även ett eget företag i datakomm-branschen. Jag bor i Västerås med fru och två söner, 11 och 13 år gamla som håller på med fotboll i Skiljebo Sk där jag hjälper till som tränare.
Styrkor: Ganska allround men med tanke på vikten så är jag kanske inte att betrakta som en bergsget direkt ;)
Cyklist #13
Nobody in CTT like to be rider #13.
But I don't care.
I am so happy just to be a part of this team so the bib number don't bother me at all.
I will do a great job as the "Grindvakt"

Cyklist #12b - Johan Helander
Ålder: 43 år 
Längd/vikt: 182 / 81 
Bakgrund: Kör för Västerås CK, började cykla MTB och tävla i mitten av -90 talet tyvärr med ett längre uppehåll (av olika anledningar), återupptog cyklandet och snart även tävlandet 2008. Är egentligen löpare i grunden och tävlade mycket i unga år, älskade terränglöpning.
Målsättning för 2014 är självklart en tid under 7 tim på VR och även att motiveras och tävla vidare i långloppscupen på MTB (blev en mellansäsong 2013), kanske blir det även någon racertävling. Det ska bli riktigt inspirerande att köra VR i denna grupp!
Körde VR 2012 på 7,22 med broöppning.
På MTB sidan har jag några pallplatser.
Största utmaningen för egen del är att få till ”tid” för träningen och tävling när livspusslet ska gå ihop med familj, träning/tävling och arbete (ser det i den ordningen).
Söker nya sponsorer för 2014. 
Styrkor: Uthållighet och backar. 
Hemsida/Blogg: Skriver en del på Facebook om träning och tävling.
Cyklist #12a - Marco Jeres
Ålder: 39 år 
Längd/vikt: 177 / 75 
Bakgrund: Köpte min första racercykel hösten 2008 sedan har det rullat på och jag har hunnit med att "förbruka" 3 stycken.
Styrkor: Rätt ok i Bänk, Marklyft och Böj. 
Övrigt: Efter en period med skador och bristande motivation så tror jag att en satsning mot vätternrundan under 7 timmar blir en bra morot. 
 Cyklist #11 - Ricky Klingvall
Ålder: 43 år 
Längd/vikt: 183 / 74 
Bakgrund: Cyklar i Vallentuna CK, har cyklat ett tag men blivit mer seriöst satsande senaste åren.
Styrkor: Ja styrkor konstigt att man lättare kan plocka fram svagheter, men gillar att köra på i hög hastighet.
Övrigt: Försöker att växla cyklingen med lite simning och löpning för att testa på en IM.
Cyklist #10 - Claus Meyer
Ålder: 48 år
Längd/vikt: 187 / 85 kg ej säsong, under säsong ca 82 kg 
Bakgrund: Jag började min idrottsliga bakgrund vid 6 års åldern i lokalt fotbollslag och höll på tills jag var 25 år då mina bägge främre korsband gick av och läkaren bad mig sluta med idrotter som kunde skada knäna ännu mer.Jag funderade och började därefter min karriär inom cyklingen i mitten på 90 talet för att genomföra en svensk klassiker och efter att ha genomfört ytterligare 9 klassiker så fick jag intresse för MTB och har sedan dess kört Långloppscupen årligen.
Började karriären i Kvänums IF pga dålig utvecklad MTB sektion i Västerås men de har nu en bra sådan så jag kör sedan 6 år tillbaka för Västerås CK.
Min träning består av mycket kvalitets pass i veckorna och distans på helgerna, helst utomhus året runt. Försöker hålla en träningsdos på minst 10 timmar under en normal arbetsvecka.
Styrka, bål träning och allt som ger kondition under vintertid och när snön är för djup och kylan för bitande så åker jag skidorna, löptränar eller kör inomhusträning med allt vad man kan göra där.
Mina målsättningar är vara med att ta CTT under sju timmar och att tävla i H40 i Långloppscupen samt senior/ H40 i landsväg detta år.
Hade ett par bra år i början av min MTB satsning där jag låg topp 7 på tävlingar och satsar på att ligga topp 10 i Långloppscupen i H50 om 2 år.
Har fru och 3 barn varav 2 vuxna som är utflyttade samt 1 barnbarn och ett på till på gång hon föds i mars. Har en 15 årig hockeytokig kille som bor kvar hemma.
Jag arbetar som verksamhetschef inom äldreomsorgen sedan 5 år tillbaka och har tidigare arbetat på ambulansen som sjuksköterska i 20 år.
Styrkor: Jag är bäst på uthållighet och att ligga och dra men har spurt om det behövs och gillar att ge peptalk för att höja gruppens motivation. Gillar att träna ser det som en ventil från arbetet och min inställning är att hur mycket det än finns på arbetet så finns det lucka för träning även om det ibland är svårt att få till. 
Övrigt: Har genomfört 9 klassiker så jag gillar det mesta inom idrott där kroppen får slita hårt.
Cyklist #9 - David Scrivner
Ålder: 45 år 
Längd/Vikt: 188 / 78 
Bakgrund: Jag började cykla när jag var 17 år gammal sen cyklade jag som elit cyklist i Storbritannien. Efter en lång vila, började jag cykla och tävla igen i Sverige under 2009. Jag cyklar för CK08, 2014 vann jag H40 SMACK serien och 3 i Stockholm distrikt H40 tempo. Jag har cyklat 3 Vättternrundan under 8 timmar, bästa tiden 7,26 (hittills). Mina styrkor är långa pass och backar. 
Övrigt: Jag är en engelsman som har bott i Sverige i 7 år, och arbetar för Electrolux. Jag är gift och har 3 barn.
Cyklist #8 - Thomas Wahlgren
Ålder: 35 år 
Längd/Vikt: 179 / 65 kg i juni 
Målsättning: Att bli trött när jag tränar och tävlar. 
Styrkor: I brist på andra styrkor får jag säga uppför. 
Övrigt: Gift småbarnsförälder arbetandes som förvaltare på Ålandsbanken Private Banking.
Cyklist #7 - Andreas Viberg
Ålder: 37 år 
Längd/vikt: 181 / 71 
Bakgrund: Har cyklat i snart 15 år, inledningsvis MTB, och körde bland annat Finnmarksturen (39:a som bäst) några år för MTB Täby. Efter att jag skaffade racer 2007 har det nästan enbart blivit cykling på landsväg. Gick omgående med i CK Valhall och fick lära mig att cykla landsväg på riktigt under de legendariska tisdagspassen runt Årsta Havsbad.
Flyttade för drygt 3 år sedan upp till Vallentuna och bytte då klubb till Vallentuna CK. Tävlar inte så mycket, främst på grund av tidsbrist, men lyckades åtminstone vinna VCK klubbmästerskap i fjol. Pysslar annars med havskajakpaddling och längdskidor (åker VL Öppet spår varje år, 5.25 som bäst).
Målsättningen 2014 är att bli ett bra draglok för Conti och ta oss i mål på VR på strax under 7 timmar.
Jobbar som konsult inom systemlogistik på Systecon AB. Sambo med Marielle. 
Styrkor: Är ganska allsidig som cyklist tror jag, ett bra slätdrag och bra uppför. Men kanske allra bästa egenskapen är att jag är lättränad så jag slipper nöta så mycket! 
Övrigt: Lägger en ansenlig tid på att skåda fåglar och djur både i Sverige och runt om i världen. 
Hemsida/Blogg: All min träning finns på Funbeat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar