16 juli 2012

Semestercykling i Frankrike - del 4 av 4

Jag har nu kommit hem till Göteborg efter två fantastiska veckor nere i Le Bourg d'Oisans. Då är det ju  dags att skriva om hur det gick under sista loppet i Oisans Trophy - temposträckan Grimpée de Alpe. Full fart upp hela vägen till Alpe d'Huez i drygt 13 km. Lättare sagt än gjort, dagen efter La Marmotte. :-) Vädret var återigen perfekt, inte för varmt och halvmolnigt. Målet var att försöka slå min gamla tid från 2010, då jag körde på 57:30. Det gick! Jag körde lite lugnare i början av backen och ökade farten i slutet. Fick enligt min pulsklocka 56:30.8. Den officiella tidtagningen är lite skum, trots chip. Enligt den fick jag 57:12. Startade min pulsklocka så fort jag rullade över startmattan och stannade den i mål efter att jag rullat över målmattan. Det gick ändå som planerat, lite snabbare än sist. :-)

Jag tog en Maximgel en halvtimma innan start och tryckte i mig en till efter en halvimmas cykling. En halvlitersflaska med Maxim Electrolyte drack jag också på vägen upp. Det gav bra fart hela vägen och jag kunde som sagt öka lite i slutet. 

Här kommer lite bilder och statistik. Foto: Natasja Jovic.

 /Leo

På väg till starten på morgonen. En härlig väg genom Bourg d'Oisans.

På väg upp, nästan uppe.

Gruppbild efter målgång vid Alpe d'Huez: Hannes Forsby, Mikael Forsby & Leo Ranta



















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar