25 juni 2012

Snabbdistans, +35 km/h i snitt


Jag gillar snabba rundor. Det får gärna gå fort både vid träning och tävling. Det är efter trettiofem som det lossnar, bokstavligt talat. Jag fyllde 40 år i april och snittfarterna på landsvägen har bara ökat med åren. Sedan slutet av mars har det blivit ännu mera fart då jag har fått cykla på en Canyon Aeroad CF 8.0 DI2.

Snabbdistansrundorna med Conti Test Team utgör grundträningen inför Vätternrundan. De är riktigt roliga och givande. Målet för snabbdistansrundorna är att cykla ca 10-15 mil med snitt på över 35 km/h. Beroende på antal cyklister så blir det antingen lagtempo eller belgisk kedja, som vi kör och finslipar på. Vinterträningen görs på mtb i skogen, så det blir inga lugna distansrundor för min del på våren.

Tiden går fort när man har roligt och det är nu tre månader sedan jag tog första tramptagen på Aeroaden. Kollade igår på cykeldatorn och hittills har cykeln rullat 1872 km på 51 timmar, vilket ger en total medelhastighet på 36,7 km/h!!! :-)

I skrivande stund smattrar regnet mot fönsterrutorna, men våren har varit relativt torr åtminstone i Göteborgsområdet. Hann dock med en regnrunda med Aeroaden veckan innan Vättern. Då cyklade vi 18 mil med med drygt 38 km/h i snitt. Ultegra DI2 elväxlarna tål regn utan problem, hela systemet känns bra tätat. Även om jag föredrar solsken, så tränar jag varje helg oavsett väder inför Vätternrundan. Och då vill man att allt fungerar klockrent, precis som Aeroaden gör. Den levererar i både vått och torrt.

God fortsättning på sommaren och vi ses på vägarna!

 /Leo

Foto: Natasja Jovic, Östgötaloppet:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar