15 juni 2014

6:59! - Conti Test Team besegrade vindarna

Samling 11:30
Alla taggade, kort genomgång sista punkterna.


Fotograf Valentin Baat
 http://www.baatphoto.com/
Fotograf Valentin Baat
 http://www.baatphoto.com/

Fotograf Valentin Baat
 http://www.baatphoto.com/


12:02 iväg


Fotograf Valentin Baat
 http://www.baatphoto.com/

Jag och Stefan anför klungan ut ur Motala, ut på riksvägen, in på liten väg och sen börjar vi rotera.
Skönt att vara iväg och igång.
Men, det skulle ju vara medvind. Var kom kantvinden ifrån? Hur ska det här gå?
Några har redan det tufft efter 20 minuter.
Jag börjar känna smärta i höger baksida-lår! Vad är det som händer.
Inte nu! Förtränger det och biter vidare.

Snart 25 minuters körning, strax motorbyte.
Blåser i pipan, gör en rotering och hinner inte uppfatta att jag är sist och missar att blåsa andra signalen.

Motor B kommer upp och kör på. Skönt med vila tänker jag.
Men vad händer?
Icke Conticyklister från svansen kommer upp och förbi och lägger sig i lä av vår första motor och tar vilande motors skyddande läge.
Helvete! Måste upp bakom dem för att få lä.
Det är för mycket kantvind så det blir ingen vila.
Går på rött när jag ska vila, hur länge ska detta hålla. 
Tappar en del meter till motorn och får jaga tillsammans med ett antal andra.
Hur ser det ut bakom? Vågar inte vända mig om och titta.
De borde ju vara kvar där.
Hör att Andreas säger att det går för fort, kollar mätaren - 60 km/h - japp det går för fort.
Vad ska jag göra, vad kan jag göra. Ligger på rött och kan inte tänka.
Fan, det går aldrig. Måste upp och snacka med Pilen, men hur ska jag komma dit?
Det går inte.

Vägen svänger och kantvinden upphör.
Medvind. Vi håller 55 km/h. Tar lite gel ur flaskan, dricker en klunk.
Nu börjar vi rotera, kanske totalt 25 man.
Ett gäng från Conti, Motala, någon utan nummerlapp, några Cykelcity.
När jag till sist kollar bakåt för att se hur stor svansen är får jag en chock.
What - ingen svans - var är alla. Skit. Känns inte bra. Vad ska vi göra? Vad kan vi göra?
Bara fortsätta?
Förtränger läget och kör på. Vi har ju bra fart och rätt många från Conti är med.
Snittet ökar, 46, 47, 47,5. Vid Jönköping har vi snittat 48 km/h.

Det går lugnt genom Jönköping, hur ska motvinden kännas?
Vi rullar på och tar några backar lite lugnare.
Känns bra för mig. Har hunnit käka och ta en del gel.
Druckit en flaska - det är för lite tänker jag och dricker oftare. Gott med vatten.
Snittet sjunker och jag tittar på mina "uträknade tider". Vi ligger bra till för SUB7.
Men hur ska det gå i motvinden. 
Vi kör vidare och farten är god - men snittet sjunker konstant.
Snart Fagerhult och depå. Undrar hur det ska gå att fylla flaskor.
Helt plötsligt upptäcker jag att vi passerar depån
 - de har tagit in skyltarna! Fan - det skulle ju vara öppet till 17:20 och klockan är 15! Skit.
Men det finns ju snabbdepån strax.
Snackar med alla och meddelar att vi stannar i snabbdepån istället.
Bara vi inte missar den också, meddelar alla att det strax är snabbdepå.
Vi svänger av, jag lyckas kissa lite. Fyller en flaska - då har jag tre fulla kvar -borde räcka sista 16 milen.

Iväg igen. Roteringen flyter på bra.
Märker att jag saknar någon men samtidigt är det många som hjälper till hela tiden. 
Några killar verkar vila en del, vi andra kör på.
Vi håller rätt bra fart och jag inser att mina nerskrivna tider för 6:50 är totalt felaktiga.
Vid 80 km kvar har vi kört 5h ganska precis. Alltså 40 km i snitt härifrån - det kan gå.

Vi bombar på. Ingen broöppning i Karlsborg i alla fall.

Snart 50 km kvar, då vänder vi söderut, medvind - skönt.
Snackar lite med Jonas B., fortfarande gäller 40 i snitt. Det blir hårt. 
Peder O. är stark tänker jag, Jonas B. är alltid stark, Håkan Z. peppar bra.
Jag kör på och har rätt bra ork fortfarande.

När kommer Medevi? Därifrån har vi fixat sista biten på 32 minuter vet jag.
Vi kommer in i backen 18:30 exakt. Alltså 32 minuter till SUB7.
Mitt styre lossnade i Hjo och jag har fått bryta tillbaka det ett par gånger.
Det blir bara lösare och lösare. Fan - jag kan ju inte stanna nu.
Vi kör lite ett led ett tag efter Medevi.
Jag är trött - försöker bita i och hjälpa till med farten - men kan inte ta några långa förningar.
Jonas B., Peder O. och Håkan Z. bombar på , en Cykelcity hjälper till lite också.
Var är alla andra?
Det här går aldrig.

Ut på sista vägen in mot Motala 5 km kvar. 
Styret allt lösare, fan - det får inte lossna helt! In på sista svängarna, 3 minuter kvar - det går aldrig.

Sista svängen - ner mot vattnet, ser att klockan börjar ticka mot 7:00.
In i mål, helt slut. Tror inte vi klarat det.

Peder O. kommer och säger 6:59 - YES. Vi fixade det.
Det tar någon minut - tänker en stund på teamet.
Pratar med några kompisar som står vid målet.
Vi har lyckats att få in några på 6:59 men teamet splittrades efter 25 minuters körning efter alla förberedelser.
Känns inte roligt.
Tar lite mat, kramar om en del.
Tackar för ett grymt lopp.
Får veta att min egen tid är 7:00 Spelar ingen roll, en siffra bara tänker jag.
Nöjd med min egen prestation men känner mig inte till freds med hur det gick i början.
Hur kunde det hända, varför slog vi inte av och började om.

De andra i teamet kommer in efter ett tag och frågar hur det gick.
De har jobbat på bra och en hel del kommer in på 7:28. Någon har brutit får jag höra.
Vi fick in några på 6:59 så vi klarade målet med sub7 fast inte som vi tänkte oss.
Vi hade inga incidenter, det kändes säkert och stabilt.

Tack Teamet för i år.
Blir det en fortsättning 2015?
Den som lever får se;)
Vi har i alla fall gjort en intresseanmälan för ett tag sedan om en startgrupp till 2015!

/Kapten Erik Vrang

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar