Delsträcka 1, Gunnilse-Alingsås. 40,3 km/h i snittfart |
Vägarna i området är som gjorda för att cykla snabbt på. Första delsträckan från Gunnilse till Alingsås är riktigt fin. En sträcka på 8 mil, som vi snittade 40,3 km/h på. Relativt platt med böljande fina små kullar här och där. Vyn över sjön Mjörn var magisk idag, sjön låg helt spegelblank. Önskar jag haft kameran med.
Temposträcka mellan Sollebrunn-Alingsås, 43 km/h i snittfart |
Efter Sollebrunn så fick vi lite medvind kändes det som eller så var det solsken i ryggen som gjorde att farten ökade. Biten från Sollebrunn till Alingsås är ca 3 mil. På den sträckan fick vi till dagens högsta snittfart, 43 km/h. Det gick så pass fort att vi till slut var bara 3-4st som roterade i den belgiska kedjan, vilket ju gav desto bättre träning. :-)
Ett stopp var planerat efter 9 mil i Alingsås för vattenpåfyllning. Snittfarten fram dit var 39,2 km/h, inkl cykelbanan i början från starten vid Franssons. Vi hann även med en snabbfika där i solskenet utanför Statoil macken.
Hemvägen från Alingsås till Göteborg är rätt så kuperad, så många fina långa backar väntade efter stoppet. Först upp mot Edsås, där vi dagen till ära körde nerför den 11% branta knixen som ingår i Nationaldagsloppet. Vi fortsatte längst med bansträckningen för NDL nära nog hela vägen hem.
Fartsträcka Jonsered-Kviberg, 40,0 km/h i snittfart |
Sista fartsträckan blev från Jonsered till Kviberg, en trevlig bit som lockar till fartfylld cykling. Vi tog det dock lite lugnt i början och ökade farten gradvis, så snittet slutade på 40,0 km/h för den biten på 11 km.
Det ser mycket bra ut inför VR, farten finns där redan och det är nästan svårt att tygla krafterna vi har i klungan. Det vi behöver finslipa på är att cykla jämnare i leden, hög fart i båda leden men mindre fartskillnad i leden. Runt 2-3 km/h bör hastighetsskillnaden vara mellan leden. Då blir det inga ryck varken längst fram när man glider in i det långsammare ledet och längst bak sugs man med fint i rotationen utan ansträngning. Sen måste vi hålla igen lite uppför, i rondeller och korsningar, samt öka sakta efter backkrön så att alla är med på toppen innan vi drar på fullt igen.
Här kommer dagens karta och även banprofil med hastighetshistogram:
146 km och 1179 m klättring totalt |
Lite data från turen |
Nu är det dags att kolla lite på första etappen på Girot! Vi ses på vägarna!
/Leo
Härligt! Jag ser fram emot nästa helg. Hoppas vädret håller i sig.
SvaraRadera