28 maj 2011

Träningshelg i Stockholm





















Idag så körde Conti Test Team den andra träningshelgen i Stockholm. Vi cyklade återigen i Roslagen, på samma fina vägar som för två veckor sedan. En bra referensrunda för högfartscykling, där vägarna är rätt lika vägarna på Vätternrundan. Tio stycken var vi idag från laget. Vädret var återigen mycket bra, inte för varmt och inget regn trots mörka moln på sina ställen.

Det blev ett kort fikastopp i Rimbo efter 94 km. Fram dit hade vi en snittfart på drygt 40 km/h. På hemvägen fick vi slita lite mer i stark sid och motvind, men farten gick trots det att hålla bra. Efter 143 km var vi tillbaka vid startplatsen och snittfarten slutade idag på 38,2 km/h. Det blev ett medelhårt snabbdistanspass och vi höll igen farten lite för att spara benen inför morgondagens snabbdistanspass.

Alla ser starka ut och vi har nu tre veckor kvar till start i Motala. Sista veckorna kommer vi nu att köra liknande snabbdistanspass som idag. Det behövs finslipning på smådetaljer och varje pass ger resultat.

På Vätternrundan kommer vi att köra med grindvakter, då vi kör en stängd Belgisk kedja. Det innebär att vi inte släpper in några utomstående cyklister i kedjan, men det är ok att lägga sig bakom grindvakten. Detta för att vi är tillräckligt många för att hålla kedjan i full fart hela vägen och för att vi inte vill få ojämn körning i klungan pga av ovana cyklister som inte har kört med oss innan.

Samtliga bilder är tagna av Natasja Jovic.

/Leo















21 maj 2011

Lördagsrunda till Lilla Edet

























Idag blev det ett lite lugnare distanspass på 13 mil norr om Göteborg på riktigt fina vägar, som vi inte kör så ofta. Vi var fem ur CTT och totalt var vi nio. Det blåste en del idag och vi hade medvind i början, som gjorde att farten var hög första timman. Det gick lite ojämnt i klungan så vi sänkte farten lite för att få med alla i rotationen. Därefter gick det mycket bättre.

Snittet första timman blev 40 km/h, jämnt och fint.














Vi tog det lite lugnare därefter och njöt av vägarna till fullo. Vi visste vad som väntade på hemvägen, motvinden. Den var dock inte så farlig, runt 5 m/s, så vi mosade på i rätt bra tempo. Låg och drog sista biten fram tills vi vek in på cykelbanan. Härligt att varva ur benen med lite mjölksyra. Det blev ett fint distanspass i solskenet och snittfarten slutade på ca 36 km/h.

 /Leo














Samtliga bilder tagna av Leo Ranta.








14 maj 2011

Rapport från Roslagen


Idag var det dags för CTT att inleda träningshelgen i Stockholm med ett fint distanspass i Roslagen. Vädret var även idag perfekt för cykling, inga starka vindar och mellan 12 - 18 plusgrader. Vi var 14st från laget som tränade på att cykla tillsammans i en hög och jämn fart. De mjukt böljande vägarna i Roslagen var som gjorda för detta.


Fram till fikat i Rimbo var det 9,5 mil. Klungan fungerade perfekt, så det gick som tåget och snittfarten dit blev 41,2 km/h. Fikasuget måste ha bidragit till det hela kanske? :-) Efter kaffe med påtår och kakor så var det dags att kliva upp i sadeln igen och ta sikte på Vikskolan där vi startade.


Rundan blev totalt 14,2 mil och snittfarten slutade på 39,7 km/h. Det blev även 694 m klättring, vilket får anses som relativt platt. En härlig dag på kontoret med bästa tänkbara cykelsällskap. Laget ser mycket starkt ut och vi längtar till starten i Motala om fem veckor.

Samtliga bilder är tagna av Natasja Jovic.

 /Leo







11 maj 2011

Onsdagsträning, lagtempo 40,3 km/h i snitt

Ikväll blev det ett kortare lagtempopass som omväxling. Vi var fem som körde en relativ rak och platt sträcka på ca 38 km som används av många cyklister för just att träna tempo på, från Mölndal till Kungsbacka och tillbaka. Hela dagen hade åskan hängt i luften och det kom några droppar innan start men vi slapp regnet. Det var knappt någon vind (nåja kanske 3 m/s) och runt +20 C, riktigt härligt väder. På vägen söderut snittade vi 41,9 km/h vid vändpunkten och efter hela sträckan var snittet 40,3 km/h enligt cykeldatorn. Riktigt härligt att pressa ur benen lite i lätt motvind på hemvägen. En onsdagskväll kan inte bli så mycket bättre än så här. :-)

 /Leo


Del 1, söderut, GPS snitt inkl ett rödljus 41,1 km/h

Del 2, norrut utan rödljus, snitt 38,9 km/h

7 maj 2011

Solskensrunda, 14,6 mil med 38 km/h i snitt

Idag körde vi ett distanspass på 146 km i Göteborg. Rundan för dagen gick runt sjön Mjörn+Anten och igenom Alingsås. Planen var från början att vi skulle hålla farten uppe och köra belgiskt hela vägen. Vi var 9 st från Conti Test Team och totalt var vi 15-17 st. Vädret var det bästa tänkbara för en snabbtur, nästan ingen vind alls och temperaturen låg på runt +18-20 C. Kan det bli bättre? En massa glada cyklister och stämningen var på topp redan från start.

Delsträcka 1, Gunnilse-Alingsås. 40,3 km/h i snittfart














Vägarna i området är som gjorda för att cykla snabbt på. Första delsträckan från Gunnilse till Alingsås är riktigt fin. En sträcka på 8 mil, som vi snittade 40,3 km/h på. Relativt platt med böljande fina små kullar här och där. Vyn över sjön Mjörn var magisk idag, sjön låg helt spegelblank. Önskar jag haft kameran med.

Temposträcka mellan Sollebrunn-Alingsås, 43 km/h i snittfart














Efter Sollebrunn så fick vi lite medvind kändes det som eller så var det solsken i ryggen som gjorde att farten ökade. Biten från Sollebrunn till Alingsås är ca 3 mil. På den sträckan fick vi till dagens högsta snittfart, 43 km/h. Det gick så pass fort att vi till slut var bara 3-4st som roterade i den belgiska kedjan, vilket ju gav desto bättre träning. :-)

Ett stopp var planerat efter 9 mil i Alingsås för vattenpåfyllning. Snittfarten fram dit var 39,2 km/h, inkl cykelbanan i början från starten vid Franssons. Vi hann även med en snabbfika där i solskenet utanför Statoil macken.

Hemvägen från Alingsås till Göteborg är rätt så kuperad, så många fina långa backar väntade efter stoppet. Först upp mot Edsås, där vi dagen till ära körde nerför den 11% branta knixen som ingår i Nationaldagsloppet. Vi fortsatte längst med bansträckningen för NDL nära nog hela vägen hem.

Fartsträcka Jonsered-Kviberg, 40,0 km/h i snittfart














Sista fartsträckan blev från Jonsered till Kviberg, en trevlig bit som lockar till fartfylld cykling. Vi tog det dock lite lugnt i början och ökade farten gradvis, så snittet slutade på 40,0 km/h för den biten på 11 km.

Det ser mycket bra ut inför VR, farten finns där redan och det är nästan svårt att tygla krafterna vi har i klungan. Det vi behöver finslipa på är att cykla jämnare i leden, hög fart i båda leden men mindre fartskillnad i leden. Runt 2-3 km/h bör hastighetsskillnaden vara mellan leden. Då blir det inga ryck varken längst fram när man glider in i det långsammare ledet och längst bak sugs man med fint i rotationen utan ansträngning. Sen måste vi hålla igen lite uppför, i rondeller och korsningar, samt öka sakta efter backkrön så att alla är med på toppen innan vi drar på fullt igen.

Här kommer dagens karta och även banprofil med hastighetshistogram:
146 km och 1179 m klättring totalt















 

Lite data från turen














Nu är det dags att kolla lite på första etappen på Girot! Vi ses på vägarna!

 /Leo

6 maj 2011

Det närmar sig

Det är redan den 6 maj, tiden går fort när man har kul. Om sex veckor är det dags för starten i Motala. Jag tänkte kort berätta lite om våra förberedelser inför årets satsning och hur träningen inför det hela har sett ut för min egen del och även berätta om hur det går i övriga delar av landet.

Då vi bor på lite olika ställen i landet så kan hela klungan inte träna ihop. Här i Göteborg så har vi kört landsvägsträning ute sedan 5 mars. Träningsrundorna här har varierat i distans mellan 10-15 mil och vi har kört i alla väder. Det finns bara ett visst antal träningshelger innan Vätternrundan så det gäller att ta vara på varje tillfälle att träna.

Förutom landsvägscykling tränar jag mtb 2-3 gånger i veckan, året om. Under vintern är det pannlampa och dubbdäck som gäller när det är mörkt och halt. I skogen alltså, för jag föredrar att cykla på slingrande tekniska stigar på mtb. Under helgerna blev det många fina skogsturer i solsken och snö.

De flesta i laget har under vintern kört hårda strukturerade trainerpass och några körde landsvägspass även på vintern för att vara förberedda inför vårpremiären på racer. Nu är det äntligen full fart på utomhussäsongen i hela landet och det rullar på fint.

En vecka så här månaderna innan Vättern kan se ut så här för min del.

  • Måndag: Vila
  • Tisdag: MTB, 2-3 timmar i skogen
  • Onsdag: Racer, 1,5-2 timmar, fartlek och intervaller
  • Torsdag: MTB, 2-3 timmar i skogen.
  • Fredag: Vila
  • Lördag: Racer, 4-5 timmar distansträning (12-15mil)
  • Söndag: Vila eller MTB i 3-4 timmar.

Under de flesta av landsvägspassen ligger fokus på att köra jämnt och snabbt. Oftast tränar vi på att finslipa den belgiska kedjan till perfektion, men ibland kör vi lagtempo om vi är färre cyklister på träningspasset. Snittfarterna på träningsturerna ligger på mellan 32 till 40 km/h. Det innebär en marschfart på raksträckor i runt 40-50 km/h. I de farterna är säkerheten ytterst viktigt och vi måste kunna lita på varann till 100% då avstånden mellan cyklisterna ibland är runt 5-10 cm. Att vingla till eller bromsa hårt i klungan kan få förödande konsekvenser, så alla måste hålla full fokus varenda sekund. 

Träningsrapporter och resultat från tävlingar runt om i landet (och från Norge) från cyklister i klungan har gett svart på vitt att vi har ett mycket starkt lag i år. Jag måste bara tipsa alla om att titta på videoklippet från Marius från Enebakk Rundt 2011 med Rye Tempot, där han filmade cyklingen under loppet när 21st SK Rye cyklister kör i en fin belgisk kedja i 41,1 km/h i snitt: http://www.mkj.no/enebakk-rundt-2011

Det återstår fortfarande sex veckor av träning och tävling fram till Vätternrundan. Sen rullar tåget med 42 st lok runt Vättern. Vi ses på vägarna!

 /Leo